LHC har tappat många miljoner

En ny undersökning visar att Linköping HC tappar många miljoner i sponsring. Men enligt marknads- och kommunikationschefen Michael Sturehed är siffrorna missvisande.

Michael Sturehed.

Michael Sturehed.

Foto: Per Bergsten

Ishockey2019-10-15 18:30

– Allting beror på hur man räknar och vad som tas med. Sedan försvann många miljoner när vi missade slutspel förra året, säger han.

Sedan många år kartlägger Sport & Affärer sponsor- och företagsförsäljningen bland Sveriges främsta idrottsklubbar. Som vanligt dominerar ishockeyn klart, med sju av de högst placerade klubbarna från SHL. Fortfarande är det dock fotbollsgiganten Malmö FF som toppar prestigefyllda "SM i sponsring" med intäkter på 76,1 miljoner kronor.

Därnäst följer sju hockeyklubbar, med Frölunda (63–65), HV 71 (56,9) och Örebro (48,5).

LHC återfinns på trettonde plats med 37,3 miljoner i intäkter. 

Enligt tidningen har SHL-klubben "tappat 18 miljoner kronor i sponsring på fem år, varav nio miljoner kronor de två senaste säsongerna". Men enligt Michael Sturehed är det en sanning med mycket stor modifikation.

– Tidigare var det fler saker som skulle räknas in i sammanställningen som bland annat namnrätter, material- och barteravtal. Nu har inte vi tagit med det, medan jag vet att några andra klubbar har gjort det. Räknar du in det skulle jag säga att vi hamnar på runt 44 miljoner, säger Sturehed.

Men det är ändå stor skillnad jämfört med tidigare. För inte så många år sedan var ni uppe på 55 miljoner.

– Till väldigt stor del handlar det om slutspel eller inte. Jag skulle säga att kvartsfinal ger sex–sju miljoner i extraintäkter i slutspelstillägg och annat. Går du längre än så blir det förstås ännu mer.

Man kan ju annars ställa sig frågan vad Örebro har som inte LHC har.

– Man får som sagt se vad som ligger in intäkterna. Med det sagt: de är duktiga i att investera i sina elitlag däruppe.

Vad säger du om er utveckling när det gäller sponsring?

– På företagssidan är det ganska stabilt, även om det kan växla mellan olika typer av sponsring. På biljettsidan ser vi att det går åt rätt håll och vi är redan uppe i över 3 000 sålda säsongskort. Som alla andra måste vi ta steg framåt och hela tiden produktutveckla. Rent allmänt tror jag att många klubbar ganska ofta med låter det rulla på.

Ni också?

– Jag har svårt att bedöma hur det varit tidigare, men jag tycker inte det. Men ibland kan det vara nyttigt med en kallsup. Vi arbetar efter en treårsplan då vi måste bygga en större intäktsbas, men man kan inte göra allt på en gång.

Topplistan

1) Malmö FF 76,1 miljoner,  2) Frölunda 63–65, 3) HV 71 56,9, 4) Örebro 48,5, 5) Färjestad 47,8, 6) Luleå 47,0. . .13) LHC 37,3.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!