– De stora lagerrobotar som finns i dag, arbetar i särskilt utformade lokaler. Jag brinner för att människor och robotar ska jobba tillsammans. Vi börjar nu bygga en robot som ska fungera ihop med personalen på ett lager, säger Fredrik Löfgren.

Han har gjort sig känd för sitt arbete med robotar. Nu både forskar han inom robotik vid Linköpings universitet och driver företaget Dyno robotics.

– Många pratar mycket om AI och om digitalisering och robotik. Men det händer ju inte så mycket. Därför började vi att tillverka både hårdvara och mjukvara genom mitt företag, säger Löfgren.

Logtrade har utvecklat logistiksystem sedan 1996 och gjorde en molnbaserad version av sitt system redan 2007. I dag utvecklar man också nya handelslösningar i skärningspunkten mellan e-handel och fysisk handel genom konceptet internet of logistics. Det är en ny öppen kommunikationsstandard för logistik, som bland annat Ericsson står bakom.

– Den blir en internationell standard som fungerar oavsett vilket transportföretag man använder. Den bygger på att man sätter paketet i fokus. Paketet talar om sina behov: "Jag finns i Halmstad och jag ska till Oslo". Många lastbilar åker halvtomma i dag. På det här sättet kan man öka fyllnadsgraden. Med hjälp av systemet hittar lastbilen och paketet varandra, och paketet kan köras en bit närmare Oslo, säger Sara Ali, affärsområdeschef på Logtrade.

Logtrade har utvecklat konceptet The point.

– Hit ska samtliga e-handlare och transportbolag skicka sina paket. Beroende på vilken plats- eller fastighetsägare som vill erbjuda ett The point kan man ha showrooms för produkter, ett litet lager eller provrum. Robotarna kan avlasta och erbjuda mer service, säger Sara Ali.

Tanken är att en sådan plats ska kunna bemannas av både robotar och människor. Med hjälp av logistikssystemet och QR-koder vet roboten vilka paket som ska plockas fram till kunden.

– Utan vår lösning skulle utvecklingen av roboten bli mer omfattande eftersom den hade blivit tvungen att lära sig olika transportörers särskilda system, säger Fredrik Svedberg som är VD på Logtrade.

Roboten finns ännu bara på ritbordet. Planen är att testköra den i labb under våren och att den ska vara klar för mer avancerade tester i lagermiljö under hösten.