Efter feldiagnosticerade barn – Ivo ger kritik

En psykolog får omfattande kritik för sin handläggning i utredningar av barn som placerats i anpassad grundskola. Även kommunen har del i bristerna, enligt Ivo.

Sex elever fick felaktigt diagnosen intellektuell funktionsnedsättning och placerades i dåvarande grundsärskolan i Mjölby kommun - efter upptäckten slussades eleverna över till grundskolans läroplan som har svårare mål.

Sex elever fick felaktigt diagnosen intellektuell funktionsnedsättning och placerades i dåvarande grundsärskolan i Mjölby kommun - efter upptäckten slussades eleverna över till grundskolans läroplan som har svårare mål.

Foto: Jessica Gow TT-Bild

Mjölby2023-10-25 08:00

Sex elever fick diagnosen intellektuell funktionsnedsättning och placerades i det som då kallades grundsärskolan inom Mjölby kommun. Men det visade sig att eleverna hade fått fel diagnos, vilket vi har rapporterat om vid ett flertal tillfällen. Efter upptäckten anmälde Mjölby kommun den psykolog som utfört utredningarna till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, för att man ansåg att psykologens lämplighet behövde utredas. Nio månader senare anmälde kommunen även sin elevhälsa enligt lex Maria. 

Psykologen får nu omfattande kritik för fel som gjordes i de sex utredningarna. Bland annat för att hennes utlåtanden visar tydliga tecken på att hon gjorde utredningar "på löpande band" med liknande formuleringar. Det handlar även om brister i journalföringen som riskerade att väsentlig data förväxlades, feltolkades eller tappades bort vilket utgör en patientsäkerhetsrisk.

Däremot får psykologen inte kritik för de bristfälliga utredningarna som ledde till att eleverna tvingades att gå i särskola. Ivo menar att psykologen saknade rätt förutsättningar för kraven som ställdes på tjänsten, eftersom hon ännu inte var legitimerad psykolog då hon gjorde sin PTP-tjänstgöring (praktisk tjänstgöring för psykologer).

undefined
Trots att psykologens omfattande brister ledde till att sex elever felaktigt placerades i anpassad grundskola (dåvarande grundsärskolan) så anser Ivo att psykologen inte ska kritiseras för hur utredningarna genomfördes - detta för att hon inte fick rätt förutsättningar att klara av uppdragen av Mjölby kommun.

Ivo understryker att "intellektuell funktionsnedsättning är en allvarlig diagnos och ett konstaterande av en livslång funktionsnedsättning som påverkar individens möjligheter under hela livet". Men trots det anser alltså Ivo att psykologen inte ska kritiseras för hur utredningarna genomfördes. 

En PTP-psykolog kan inte "förväntas ha den kunskap och färdighet som krävs för att utföra dem självständigt", skriver Ivo. 

Psykologen har uppgett till Ivo att det fanns ett stort behov av psykologutredningar på kommunen när hon påbörjade sin PTP-tjänst och att arbetsbelastningen var hög. Hon tog på sig för mycket att göra då hon hade svårt att säga nej och sätta gränser samtidigt som hon ville göra ett bra jobb. Hon genomförde ett 20-tal utredningar av elever när det normala är att på ett år göra 5 till 10 stycken.

Ivo menar att bristerna i utredningarna troligen hade upptäckts tidigare om vårdgivaren, Mjölby kommun, hade tagit sitt ansvar för att granska dokumentationen och om psykologen hade fått bättre återkoppling och stöd från sin handledare. Ivo understryker att tillsynen i det aktuella ärendet gäller psykologen och att Mjölby kommun har utrett sin del i hur bristerna har uppkommit. Trots det anser Ivo att det i detta ärende är viktigt att beakta det som framkommit kring psykologens arbetssituation.

undefined
Sex elever fick felaktigt diagnosen intellektuell funktionsnedsättning och placerades i dåvarande grundsärskolan i Mjölby kommun - efter upptäckten slussades eleverna över till grundskolans läroplan som har svårare mål.

"Under PTP är det orimligt att PTP-psykologen själv ska kunna avgöra vad som är en rimlig arbetsbelastning, både avseende svårighetsgrad och antal ärenden, då detta är svårt att uppskatta för en oerfaren psykolog."

Att utreda IF hos barn är en svår och komplex arbetsuppgift som vid felaktigheter kan medföra allvarliga konsekvenser, enligt Ivo som bedömer att det utifrån båda utredningarna visar att vårdgivaren inte säkerställt att PTP-psykologen fick adekvata och rimliga arbetsuppgifter utifrån sina förutsättningar. 

Fotnot: Sedan 2 juli 2023 har skolformer för elever med intellektuell funktionsnedsättning fått nya namn, numera heter de: anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola och komvux som anpassad utbildning på grundläggande/gymnasial nivå.

Vad handlar det om?

I augusti 2022 avslöjade vi att sex elever varit inskrivna i dåvarande grundsärskolan efter att de felaktigt fått diagnosen intellektuell funktionsnedsättning. Fallet kommenterades av den dåvarande skolministern. Efter vårt avslöjande inledde Skolinspektionen en granskning av kommunen. 

Mjölby kommun anmälde psykologen och sig själva till Inspektionen för vård och omsorg. I oktober 2023 kom Ivo:s beslut att psykologen får kritik men poängterar att hon inte fått rätt förutsättningar av kommunen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!