Det var under onsdagskvällen som en kvinna fick ett samtal från en person som uppgav sig ringa från hennes bank.

Han förklarade att någon hade försökt att göra en överföring från hennes konton och att de därför behövde spärras. För att göra detta bad han kvinnan att logga in med sitt mobila bank-id.

– Personen i telefonen kom över en större summa pengar på det viset och vi vill varna för den här typen av bedrägeri, säger Torbjörn Lindqvist, vakthavande befäl hos polisen.

Artikelbild

Efter samtalet tog kvinnan återigen kontakt med sin bank för att kontrollera att samtalet kom från dem, men det hela visade sig vara en bluff.

En anmälan om bedrägeri upprättades och redan vid klockan 21.40 på onsdagskvällen kunde en person gripas i Stockholm, med sannolika skäl misstänkt för bedrägeri mot den äldre kvinnan från Kisa. Ytterligare en person anhölls i sin frånvaro i ärendet, även det i Stockholm, och de båda personerna är män i 20-årsåldern.

– Vi hoppas att det inte blir fler liknande brott igen. Banker ringer inte och ber om att man knappar in sin kod. Om någon ringer och ber om det är det en bedragare och man ska då avsluta samtalet, förklarar Torbjörn Lindqvist.

Polisen uppmanar nu alla äldre personer, och deras anhöriga, att vara uppmärksamma på och kritiska till okända personer som ringer upp dig per telefon. De meddelar att man aldrig ska lämna ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon över telefon.