Rejmyre Art Lab visar glasbrukets miljöförstörelse

Ett glasbruks miljöskadliga biprodukter gestaltas på länsmuseet.

Frida Hållander har införlivat i sitt arbete en äldre litografi från ca 1875 av konstnären Gustaf Pabst. Reijmyre Glasbruk med betande kor i förgrunden.

Frida Hållander har införlivat i sitt arbete en äldre litografi från ca 1875 av konstnären Gustaf Pabst. Reijmyre Glasbruk med betande kor i förgrunden.

Foto: Christer Fällman

Recension2022-12-09 17:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Detox – Clean it up

Rejmyre Art Lab

19 konstnärer

Östergötlands museum

Utställningen visas till 17/3 2+23

Rejmyre Art Lab bildades 2009 av konstnärerna Sissi Westerberg och Daniel Peltz. Under årens lopp har ett stort antal seminarier och konstprojekt arrangerats. Både internationella och regionala konstnärer har samarbetat i och kring den närmast mytiska miljön som ett glasbruk utgör.

På håll kan miljön omkring ett glasbruk se förföriskt vackert ut. Skogarna, bergen, vattendragen och beteshagar finns skildrat i en litografi omkring 1875. I förgrunden syns betande, feta kor, i bakgrunden skorstensrök.

undefined
Frida Hållander har införlivat i sitt arbete en äldre litografi från ca 1875 av konstnären Gustaf Pabst. Reijmyre Glasbruk med betande kor i förgrunden.

Frida Hållander har återanvänt just denna bild i sin undersökning ”The Lung of the Factory”. En fabrik som å ena sidan producerar utsökt konstglas, å andra sidan livsfarliga ämnen som krom, nickel, bly och arsenik i glasarbetarnas lungor.

Skönhet och gift, priset som betalas för bruksföremål, kluvenheten som drivkraft. Kunskapens frukt på gott och ont. Ovanpå detta den etiskt moraliska diskussionen. En gammal klockarkärlek finns mellan konstnärer och glasbruk. Och kluvenheten. Dagens miljökunskap om konsekvenserna för miljö, luft, mark och vattendrag.

Den 19 konstnärer som medverkar i just detta projekt förefaller i första hand inte vara ute efter att peka finger åt glasindustrin. Ingen dogm. I stället vill de problematisera och visualisera specifika aspekter som intresserar dem. 

undefined
Sissi Westerberg och Kerstin Ribers: Installation med färgade och delvis smälta plastglas. Titel: "Cadmium, Cobolt, Arsenic".

Närhet och distans. Det vi ser är kanske inte så enkelt som vi tror. På avstånd syns en behagfull och estetisk installation, skönt ljussatt med väggskuggor. En stor, hängande uppsättning av delikat färgade glas i blått, rött och grönt. Gå närmare får du se. Delvis smälta plastglas doppade i de giftiga färgpigmenten kadmium, kobolt och arsenik. Sissi Westerberg och Kerstin Ribers har skapat detta effektfulla verk.

undefined
Cecilia Jonsson ”The Forbidden Garden” påvisar hur växter på sikt kan rena kontaminerad jord.
undefined
Ljudinstallation av Linköpingskonstnären Mattias Hofvendahl.

Cecilia Jonsson har skapat ett verk som handlar om hur växter kan rena kontaminerad jord. Mattias Hofvendahl har iscensatt en minimalistisk ljudinstallation med högtalare och glasbitar. Hasti Radpours monumentala ”slangbella” har titeln ”Out of sight out of mind”.

undefined
Hasti Radpour: ”Out of sight out of mind”. Slangbellan skjuter bort en stor glasbit.

Förutom video, filmer, ljudinstallationer, objekt och skulptur finns också en gedigen och fördjupande bokkatalog om konstnärernas forskningsresa.

Det behöver väl knappast sägas att den scenografiskt både förtätade, luftiga och komplexa utställningen ger lågfrekventa spänningar att tänka kring. Känslomättat och mångbottnat som bara bra konst ge skapa.

Harrie Liveart ”The Psyche of the land”.
Harrie Liveart ”The Psyche of the land”.