Livsviktig dramatik med Tjechov på sommarkollo

Modigt och befriande tar Vadstena Unga Teater sig an Anton Tjechovs klassiker "Måsen" och förlägger hans drama till ett sommarkollo. Här söker alla blint efter den ouppnåeliga kärleken. De spelar en allvarlig dramatik som vi behöver nu mer än någonsin tidigare och vi ställs inför frågan: Hur bör vi leva våra liv?

Mor (Malin Kärrbrink) och dotter (Tekla Hagberg) i ett uteblivet möte.

Mor (Malin Kärrbrink) och dotter (Tekla Hagberg) i ett uteblivet möte.

Foto: Frank Svarten

Recension2022-05-16 08:38
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

Måsen av Anton Tjechov

Vadstena Unga Teater

Bearbetning, regi och scenbild: Martin Hellström

I rollerna: Malin Kärrbrink (Irina Arkadina), Tekla Hagberg (Sajsa Treplev), Hjalmar Hellström (Sorin Treplev), Roland Chantre (Ilja Sjamrajev)

Spelas i Vadstena gamla teater 15-26 maj

“Måsen” spelas på Vadstena gamla teater. Det är Vadstena unga teater som med denna uppsättning fortsätter sin tradition av Tjechov-föreställningar. Den unga ensemblen har tidigare iscensatt både “Tre systrar” och “Körsbärsträdgården” och ger sig nu på ytterligare ett av Tjechovs mästerverk. Vissa roller har dock fått byta namn och ålder för att bli mer trovärdiga. En annan förändring är att detta drama utspelar sig på ett sommarkollo.

“Måsen” utger sig för att vara en komedi men är i grunden en tragedi med komiska inslag. Rollerna söker mänsklig kärlek men denna besvaras aldrig. Det största hindret för denna kärlek är deras stora längtan efter något som är större och bättre än det vardagliga livet. Det är i denna drömda längtan som det uppstår en viss komik.

Ganska tidigt introduceras en skjuten mås på scenen och i andra akten är denna fågel uppstoppad. På detta sätt accentueras symboliken av måsens förlorade frihet.

Skådespelet framförs lågmält och replikerna formuleras med små gester. Tystnaderna som uppstår gör att publiken kan ta till sig föreställningen.

“Måsen” är på många sätt ett tragiskt drama eftersom alla roller tycks vara missnöjda med sig själva och det liv de lever. När Sasja Treplev (Tekla Hagberg) försöker ta sitt liv men misslyckas och de andra kallar det för en olycka blir föreställningen riktigt obehaglig. Dramat slutar med att hon begår självmord utanför scenen. Innan ridån faller utropar Ilja Sjamrajev (Roland Chante) från scenen “Hon lyckades denna gång, kan man säga så?”

Det är både modigt och befriande att Vadstena unga teater vågar ta sig an Tjechovs dramatik. Det är svåra frågor om vilka vi är och hur vi bör leva våra liv som framträder på scenen. Sådan dramatik kanske behövs mer nu än någonsin tidigare.

Den uppstoppade måsen symboliserar den förlorade friheten.
Den uppstoppade måsen symboliserar den förlorade friheten.
 
 
 
 
 
 
Läs mer om