Jag är utslängd från min bank – kan inte sköta ekonomin

Jag vill ha svar från Danske bank för att få klarhet i hur man skall agera om man har en gammal kodbox som inte fungerar, skriver en bankkund i Linköping.

Kodbox och pinkod tar upp till två veckor att få. Alltså två veckor utan att kunna sköta sin ekonomi, skriver en kund.

Kodbox och pinkod tar upp till två veckor att få. Alltså två veckor utan att kunna sköta sin ekonomi, skriver en kund.

Foto: Andreas Hillergren

Insändare2024-01-25 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Till saken hör att en kodbox med uttjänt batteri tappar all information och blir obrukbar. Hur många kunder sitter med sådana? Har man ett mobilt bank-id så kommer man ju åt sin internetbank. Om inte är man utslängd från Danske bank och man kan inte sköta sin ekonomi.

Man kan inte skaffa nytt mobilt bank-id via Danske bank om man inte kommer in i deras internetbank. Jo, man tror att man på bankkontor kan få hjälp med en kodbox samma dag. Men inte på Danske bank. Man blir hänvisad till att själv beställa en via deras kundtjänst. De har inga öppna bankkontor utan all kontakt sker via internetbanken.

Kodbox och pinkod tar upp till två veckor att få. Alltså två veckor utan att kunna sköta sin ekonomi. Det återstår enbart en lösning och det är att bli kund hos någon annan bank så att man kan få ett nytt bank-id. 

Håkan L-O Nilsson

Svar från Danske bank:

Vi beklagar att det kan ta 1–2 veckor att få en ny kodbox. Vi är medvetna om att det är svårt att vara utan ett fungerade bank-id i dag och därför har vi möjlighet att hjälpa våra kunder till snabbare leverans om det är brådskande. 

Vi uppmanar dig därför att kontakta oss på kundservice igen för att hitta en lösning. Vi arbetar också kontinuerligt med att förbättra processen för beställning av bank-id och kodbox eftersom vi vet att det är mycket viktiga tjänster för våra kunder.

Kundservice, Danske bank