Ett växande Berga kräver nya trafiklösningar

Berga är en attraktiv stadsdel, men hinner offentlig och kommersiell service med?, undrar insändarskribenterna.

Insändare2020-06-16 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Berga är en grön stadsdel med närhet till city, en bra cykelled in till stan och goda bussförbindelser. Mycket byggs och planeras här. Berga park med 380 lägenheter pågår och Stångåstaden vill bygga nya hus vid Pionjärgatan. HSB planerar 140 nya lägenheter i samband med en omfattande om- och nybyggnation vid tomten mittemot Berga centrum. Och så kommer Berga äng med 500 lägenheter. 

Berga är en attraktiv stadsdel, men hinner offentlig och kommersiell service med? Det är trångt på både skolor och förskolor, Berga centrum är underdimensionerat och dåligt skött. Planer på att utveckla Berga by med stadsdelsbibliotek och offentliga lokaler verkar snigla fram.

Nya bostäder i Berga och södra Ekkällan påverkar trafiken på Söderleden, som normalt har en mycket besvärlig trafiksituation. Söderleden är en genomfartsled till två av kommunens största arbetsplatser, Saab och Universitetssjukhuset. Dessutom kör många lastbilar på Ytterringen. 

Söderleden är bussgata till och från Ekkällan och US. Långa köer i högtrafiktid försämrar framkomligheten för kollektivtrafiken och boendes möjlighet att komma i tid till arbete och skola. Genomfartstrafiken kan inte fortsätta kringla sig fram genom Vimanshäll och störa alltfler boende i Berga. En ny trafiklösning måste till!