Spiken i kistan för höghastighetstågen

Det går inte längre att försvara bygget.

Med Riksrevisionens svidande kritik borde slutkapitlet för höghastighetstågen var skrivet.

Med Riksrevisionens svidande kritik borde slutkapitlet för höghastighetstågen var skrivet.

Foto: STR

Krönika2019-11-21 13:12
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Höghastighetstågen sjunger på sista versen. Kritiken har hela tiden varit stark ifrån experter på området och de som förordat lösningen har oftast gjort det på grund av politiska motiv eller för att de är intressenter i bygget. Nu har även Riksrevisionen riktat svidande kritik mot projektet, som borde skrotas.

Kritiken mot höghastighetstågen är inte oväntad. Riksrevisionen säger egentligen bara vad alla kritiker har sagt från dag ett: Beslutsunderlaget är dåligt, projektet har motiverats mer utifrån politisk prestige än faktiska behov och kostnaderna i förhållande till samhällsnyttan går inte ihop. Dessutom konstaterar Riksrevisionen en annan mycket allvarlig sak: Den så kallade fyrstegsprincipen har frångåtts. 

Fyrstegsprincip är en arbetsstrategi från Trafikverket som finns till för att ”säkerställa en god resurshållning”, eller i klartext: Se till att vi inte blåser skattemiljarder på onödiga projekt. Principen är en bärande del av infrastrukturpolitiken som regeringen och riksdagen gång efter annan ställt sig bakom, men som alltså ignorerats i planerandet av höghastighetstågen. 

Den går ut på att innan ett nybygge sätts igång måste tre andra steg först genomföras innan ett nybygge av infrastruktur blir aktuellt. Först undersöks till exempel om resandet kan minskas eller flyttas om, sedan om det kan effektiviseras och efter det om mindre ombyggnationer kan lösa problemet mer ändamålsenligt. Första efter allt detta har gjorts ska det bli aktuellt med nybyggen.

Varför? Det är väl bra mycket roligare med nybyggen! Är det politikerna som är fega? Nej, politikerna är, och håll i er nu, kloka. För nybyggen av infrastruktur är svindyrt. När höghastighetstågen började planeras skulle de kosta 50 miljarder. Sedan gicks projektet igenom mer noggrant och vips: Det blev fem gånger dyrare, 250 miljarder. Detta innan ens en millimeter av stambanorna börjat byggas. Huruvida pengarna skulle kunna utnyttjas effektivare genom att bygga ut befintlig järnväg har knappt undersökts. Det är djupt oansvarigt.

Riksrevisionens rapport måste vara spiken i kistan för bygget av höghastighetstågen. Det går inte längre att försvara bygget. Det är synd att de fått överskugga annan viktig infrastrukturdebatt. För det behövs byggas mer. Järnvägen har allvarliga kapacitetsbrister. En ny bro mellan Sverige och Danmark skulle troligen vara lönsam. Sverige borde ligga i framkant i arbetet med elektrifierade vägar. Skrota höghastighetsbanan och fokusera på det istället.