Hamngatan har blivit politisk prestigefråga

Alltsedan bussfiler infördes på Hamngatan har Sverigedemokraterna kämpat för att Hamngatan ska återställas och att bussfilerna ska tas bort, skriver Chris Dahlqvist (SD).

Idag avgör kommunfullmäktige frågan om Hamngatans bussfiler.

Idag avgör kommunfullmäktige frågan om Hamngatans bussfiler.

Foto: Åke Karlsson/arkiv

Debatt2019-11-26 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi ser nu att hela Alliansen tycks ha lyssnat på Sverigedemokraterna och står bakom vårt krav på att bussfilerna på Hamngatan ska bort. Frågan har tagit sig genom både samhällsbyggnadsnämnden och kommunstyrelsen med positivt besked och förväntas att slutligen avgöras i kommunfullmäktige idag, 26 november.

Alltsedan bussfiler infördes på Hamngatan har Sverigedemokraterna kämpat för att Hamngatan ska återställas och att bussfilerna ska tas bort. Hamngatan har varit en viktig genomfartsled för Linköpingsborna och är en del av den inre centrumringen. 

Att det varit och är hög belastning på Hamngatan beror på att Linköpings politiker tidigare inte kunnat enas om att skapa ordentliga kringfartsleder som klarar av att svälja trafiken i Linköping. Till detta har även vissa partier aktivt valt att motarbeta arbetet med att skapa en bra trafikmiljö för Linköpings bilburna befolkning. 

Det är inte bara trafiksituationen som drabbas av bussfilerna på Hamngatan utan även miljön. När man införde bussfiler så ledde detta till en flaskhalseffekt där bilar har blivit stillastående på Hamngatan och därav släppt ut mer avgaser på tomgång. Det har även blivit mer utsläpp av partiklar på grund av kraftigare acceleration och inbromsningar då stressade bilister vill hinna förbi korsningar och övergångställen innan trafikljuset slår om till rött. 

Hamngatan har blivit en politisk prestigefråga där det tyngsta argumentet från vänsterpartierna i fullmäktige är att partikelkoncentrationen på Hamngatan kommer att öka. Det är en problematik som inte är oviktig, tvärtom är en god luftkvalitet viktig i vår stad. 

Därför vill Sverigedemokraterna vidta de åtgärder som krävs i form av modern teknik för att tvätta och städa upp, dammbindningsmedel och andra effektiva insatser. Lösningen är inte, som vänsterpartierna vill, att skapa trafikkaos med en i hög grad tom bussfil och med ett otal bilar som släpper ut avgaser i de köer som i stället bildas i den enda fil som blir kvar.

Tyvärr lät sig Allianspartierna förledas att införa bussfiler 2012 mot bättre vetande. Sedermera har politiker i Alliansen successivt vaknat och kommit fram till att det var en dålig idé från början med bussfiler istället för att försöka lösa trafikproblemet på rätt sätt. 

Sverigedemokraterna insåg att detta skulle bli ett stort problem redan innan projektet genomfördes och gick tydligt till val 2018 på att Hamngatan återigen skulle öppnas för dubbelfilig trafik. Vi inser att bilen är en nödvändighet för många kommuninvånare under överskådlig tid framöver, och det måste också reflekteras i samhällsbyggandet.

Chris Dahlqvist (SD), gruppledare i Linköpings kommunfullmäktige