Flera timmars debatt utan något nytt förslag

Två C-ledamöter i Linköpings kommunfullmäktige funderar över om nästan fem timmars budgetdebatt var väl använd tid.

Hade tiden som 79 fullmäktigeledamöter samt ersättare la på den långa debatten kunnat användas på ett bättre sätt? Det undrar två av ledamöterna.

Hade tiden som 79 fullmäktigeledamöter samt ersättare la på den långa debatten kunnat användas på ett bättre sätt? Det undrar två av ledamöterna.

Foto: Peter Jigerstrom

Debatt2019-12-03 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tisdagen 26 november skulle nämndernas förslag till internbudgetar godkännas i Linköpings kommunfullmäktige (KF). Nämndernas internbudget är baserade på de ramar som KF beslutade om för varje nämnd före sommaren och nu skulle KF godkänna dessa.

Det enda förslaget till beslut var den budget som Alliansen lagt fram, medan S, MP, V och SD avstod från att föreslå att ändra användningen av pengarna.

Det var en på många sätt uppseendeväckande debatt. Med ett enda förslag var utgången given. Oppositionen använde samma argument och samma retorik som den i maj. Samma sakfrågor togs upp, och samma ledamöter debatterade med samma argument. I fyra och en halv timmar. Men utan att föreslå någonting alls.

Alla partier i KF är nog överens om den utmaning vi står inför; om hur vi ska kunna säkra välfärden framgent, då vi blir allt fler äldre och allt färre i arbetsför ålder. Mindre skatteunderlag och fler som kommer behöva välfärdens tjänster.
Att debattera detta är viktigt; frågan är kanske den viktigaste som vi politiker på kommunal nivå har att hantera.

Debatten på KF kom att handla mycket om huruvida Alliansen skär ner och sparar på skola och omsorg, eller om det vi gör är effektiviseringar. 

Effektiviseringar är eftersträvansvärda. Att låta lärare undervisa istället för att administrera papper är ett sätt att effektivisera. Att ta in kuratorer i skolan för att jobba med elevernas psykiska måendet, istället för att lärare gör detta på bekostnad av undervisning, det är att effektivisera. Att bygga skolor som inte efter färdigställande behöver byggas om för att bli funktionella, det är att effektivisera.

Effektiviseringar handlar om att förbättra verksamheten så att medarbetarna kan lägga sin arbetstid på det de är där för att göra, det de brinner för. Förbättringsarbetet, när det fungerar, ger bättre verksamhet och nöjdare medarbetare. Det är en viktig del i det kvalitetsarbete som behöver bedrivas ständigt, i alla verksamheter.

En fundering efter nästan fem timmars budgetdebatt är dock om den tiden var väl använd? Hade de timmar som 79 ledamöter samt ersättare la på detta, och den ekonomiska ersättning det tog i anspråk, kunnat användas på bättre sätt?

Debatt är viktigt och nödvändigt för den demokrati som vi alla vill värna och stärka. Men kanske är det ändå så att vi även här bör vi fundera på processens effektivitet?

KF-ledamöterna för Centerpartiet
Trine Vikinge och Gösta Gustafsson