Liu-studenterna bygger egen racingbil

I universitetsbyggnaden gömmer sig en bilverkstad. Här hjälps hundratalet Linköpingsstudenter åt för att bygga en tävlingsklar och eldriven racingbil. "Senaste åren har det varit lite krångel", säger Adam Holm, ordförande i studentföreningen.

Planen är att årets bil ska vara klar för testning i slutet av april.
Bakre raden från vänster: Emil Lundberg, Gustav Blomgren, Theodor Lindberg. Längst fram från vänster: Erika Engborg och Adam Holm.

Planen är att årets bil ska vara klar för testning i slutet av april. Bakre raden från vänster: Emil Lundberg, Gustav Blomgren, Theodor Lindberg. Längst fram från vänster: Erika Engborg och Adam Holm.

Foto: Carl Holmqvist

Sport2023-04-17 20:00

Drygt 100 studenter samarbetar för att bygga den eldrivna racingbilen. Många läser till civilingenjörer. Med exempelvis maskinteknik, teknisk fysik eller data som inriktning. Även studenter från exempelvis lärar- och HR-programmet finns representerade.

Vi träffar ordföranden Adam Holm och vice ordföranden Erika Engborg i föreningen Liu formula student.

– Det är egentligen som ett medelstort företag. Eftersom vi är så många och med så olika typer av specialiteter och även nationaliteter och åldrar. Det är kul att det är så stor bredd på det, säger Erika.

undefined
Adam Holm i bilen (en tidigare variant) och Erika Engbrorg bredvid. På tävlingarna tävlas det både i statiska och dynamiska grenar. Målet i år är att få köra bilen i de dynamiska gernarna.

I år ska Liu-studenterna tävla med bilen mot andra studenter i Holland och England under juli.

– Det är tävlande från hela världen. Till England kommer det bland annat tävlande från Indien och USA, säger Erika. 

Linköpings egen racingstjärna Dino Beganovic (som tävlar i formel 3) har de flesta racingintresserade i Linköping koll på.

Skulle det inte vara något att försöka få honom att köra bilen?

– Han får tyvärr inte. Enligt reglerna så måste du ha en förare som inte varit professionell förare, säger Adam.

Erika fyller i:

– Det hade varit väldigt coolt dock, om han kom hit och testkörde. Han är välkommen.

undefined
Den tidigare tävlingsbilen ska plockas isär för att 2023:s modell ska kunna få återanvända vissa delar av bilen.

Samma dag som vi ses börjar processen för att hitta bilens förare. Föreningens medlemmar får skicka in en intresseanmälan, göra teoriprov och visa sina förarfärdigheter i en gokart för att göra upp om den ärofyllda uppgiften. 

Helt riskfritt är det dock inte att tävla med bilar. Precis som i professionella tävlingar finns en olycksrisk. När det gäller studenttävlingarna så tävlar inte bilarna mot varandra samtidigt på banan, utan de åker ensamma. Bilen och batterilådan besiktas och kontrolleras innan tävling, men trots det kan olyckan vara framme.

Adam berättar:

– Det var ett annat team i somras, vars batteri började brinna. Det var stor brand och läskigt. Jag tror alla klarade sig men det var två som åkte till sjukhus med rökskador.

Det stora främsta i år är att Liu-studenternas bil ska bli godkänd för körning. 

– Senaste åren har det varit lite krångel. Vi började med elbil (2021). Det har varit svårt. Så vi har inte haft en helt fungerande elbil än. Vårat mål är att kunna köra alla moment på en tävling och få en helt okej placering, säger Adam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!