Jonathan Prytz och Samuel Sekandagu står bakom allt och när de nu släpper sitt senaste dataspel Star shelter så har de fått tillbaka framtidstron.

– Överlevnadsspel är ganska stort i dataspel i desktop-miljö men det finns nästan inga inom virtual reality. Det var när jag upptäckte det som entreprenören i mig vaknade. Jag ville egentligen bara avsluta vårt förra spelprojekt och bygga ett nytt, säger Samuel Sekandagu.

De flesta känner igen virtual reality som det där visiret man hänger över ansiktet – och vips är man inne i en tredimensionell värld där man med ett par handkontroller både kan styra och plocka upp saker.

Artikelbild

| Virtual reality. Jonathan Prytz och Samuel Sekandagu utgör spelstudion Overflow. Satsningen på virtual reality gör att de vädrar morgonluft i dataspelsvärlden.

Många spår en lysande framtid för virtual reality inom många användningsområden, bland annat olika presentationer. I spelbranschen kan den ge en särskilt speciell upplevelse. Jonathan Prytz och Samuel Sekandagu är båda i 25-årsåldern, de har känt varandra sedan lågstadiet och har både spelat och konstruerat dataspel i åratal. Och de har redan haft framgångar. För några år sedan fick de en Kickstarter-investering från finansiärer i USA och kunde lansera ett spel genom en publisher. Det blev deras utbildning.

– Vi har ingen universitetsbakgrund eller så. Vi gick byggprogrammet på Ljunkan på gymnasiet. Men ingen av oss har jobbat särskilt länge på något bygge. Det var inte vår grej helt enkelt. När vi fick chansen att bygga dataspel och få betalt så var det ingen tvekan, säger Jonathan Prytz.

De startade ett bolag, spelstudion Overflow, och lärde sig allt mer om programmering och grafik. Vid sidan tog de olika ströjobb. Men för något år sedan nådde de vägs ände med Overflow. Pengarna i bolaget var slut. Det var då de valde att satsa på VR, och fick en nystart. Spelen publicerar de nu i eget namn på spelsajten Steam.

– På ungefär ett års tid har vi byggt tre olika VR-spel. Det som är speciellt är att de hela tiden ger intäkter, även om de inte toppar. Vi har märkt att det är en ganska lång svans på försäljningen av dataspel, om de funkar och blir uppskattade.

Artikelbild

| "Vi har märkt att det är en ganska lång svans på försäljningen av dataspel", om de funkar och blir uppskattade, säger Samuel Sekandagu.

Star shelter är studions åttonde spel. Men deras ögon glittrar när de berättar om den här releasen, som de hoppas mycket på. De har också sett responsen från marknaden efter att de lagt ut korta filmsekvenser från spelet på bland annat Youtube.

– Det här trycket har vi aldrig tidigare upplevt när vi har släppt andra spel. Vi har fått väldigt fin respons från fans som har sett våra filmklipp. Vi har fokuserat på tekniken tidigare, men nu lär vi oss mer om marknadsföring. Vi kommer att vara mer delaktiga och visa oss själva på Youtube-klipp och liknande, säger Samuel Sekandagu.

Artikelbild

| Målet. Jonathan Prytz och Samuel Sekandagu satsar på eget kontor till sin spelstudio Overflow.

Spelidén bygger på att spelaren lämnas med ett trasigt rymdskepp i ett slags Bermuda-triangel i rymden, med fullt av skadade gamla spökskepp.

– Sedan blir det en kamp om överlevnad. Du måste både hålla dig undan från drönare som beskjuter dig, från kometer som piskar mot rymdskeppen och så måste du hitta mat och syre för att klara dig. Bland annat måste du ta hand om växter som kan ge dig syre.Just nu arbetar de heltid med sitt företag. De sitter hemma i sina bostäder i Linköping och har ständig kontakt med varandra via nätet. Sedan ses de på torsdagarna på spelutvecklingscentrumet East Sweden game i Ebbepark, då det är öppet för besökare. Där sker också lanseringen av Star shelter, på torsdagskvällen.

Artikelbild

| Framtiden. Efter tre lanseringar av dataspel på ett år börjar Jonathan Prytz att se en framtid för spelstudion Overflow.

– Det ska bli väldigt spännande att se hur det tas emot, säger Jonathan Prytz.

Vad har ni för planer sedan?
Artikelbild

| Lansering. Samuel Sekandagu och Jonathan Prytz lanserar sitt tredje dataspel i VR-miljö, en marknad som är på väg uppåt.

– Vårt mål just nu är att få en sådan lönsamhet att vi kan skaffa ett eget kontor tillsammans. Vi behöver också anlita en konstnär som är bra på 2D-konst och kan jobba online, säger Jonathan Prytz.