Linköpingsföretaget ordnar 40 miljoner taxiresor per år

Företaget Taxicaller har aldrig fått något externt kapital. Istället är det bröderna Piitulainen som själva tagit bolaget från Agunnaryds skogar till Mjärdevi i Linköping. Allt började med en Leonard Cohen-konsert.

Eero Piitulainen är Taxicallers vd och en av dess medgrundare. Det var han som skrev den första koden till det som senare skulle bli företagets trafikledningssystem.

Eero Piitulainen är Taxicallers vd och en av dess medgrundare. Det var han som skrev den första koden till det som senare skulle bli företagets trafikledningssystem.

Foto: Jan Novotny

Linköping2024-02-17 05:00

– Där var det nån i Chile som tog en taxi.

En röd prick blinkar till på världskartan som visas upp på den stora tv-skärmen. Och så genast en till. Och en till. Blinkningarna är utspridda över flera kontinenter, men mest livat är det i Nord- och Sydamerika. Hade man suttit här ett år och räknat hade man kommit upp i ungefär 40 miljoner röda små prickar. Det är nämligen så många taxiresor världen över som görs med hjälp av Taxicallers trafikledningssystem varje år.

Eero Piitulainen tittar på skärmen där alla körningar visas i realtid. Han är vd för det Mjärdevibaserade bolaget, och det var med honom som allting startade en sommarkväll 2008.

– Min fru och jag skulle på en Leonard Cohen-konsert, och så kom vi till Knutpunkten (centralstationen, reds. anm.) i Helsingborg. Konserten var ute på Sofiero. Då fanns det inga taxibilar där för att alla andra som skulle på konserten också hade tagit taxi. Då föddes idén om att man skulle göra nånting själv, att det hade varit bra med en app där man kan hitta lokala taxibolag.

undefined
Eero Piitulainen är Taxicallers vd och en av dess medgrundare. Det var han som skrev den första koden till det som senare skulle bli företagets trafikledningssystem.

Den 46-årige skåningen har sedan barnsben varit intresserad av datorer. Ungefär ett år efter att han fått idén om ett slags digitalt "gula sidorna" för taxibolag började han skriva koden för en sån app. I samband med det läste han också på mer om branschen, och upptäckte något som fick honom att haja till.

– Då såg jag att jäklar vad de lägger mycket pengar på väldigt dyr utrustning som ska installeras i bilarna. Alltså upp emot 50-60 000 kronor fick du betala för en installation. Så tänkte jag att allt det här kan man göra med en smartphone.

Efter att ha drabbats av den insikten ändrade han sin affärsidé. Istället för en tjänst där man kunde hitta olika taxibolag skulle han ta sig an uppgiften att bygga ett komplett trafikledningssystem. Eeros bror Lauri Piitulainen kom då också in i företaget och hjälpte till med finansiering och att hantera administrativa uppgifter.

På den tiden bodde Eero Piitulainen med sin fru i Agunnaryd, en ort som kanske är mest känd för att sätta A:et i "Ikea". När paret fick barn bestämde de sig för att flytta till Linköping, där Eeros fru kommer ifrån. Efter att först ha haft kontor i nuvarande Ebbepark flyttade bolaget till Mjärdevi, där de sitter än idag.

undefined
Den största marknaden för Taxicaller är Nord- och Sydamerika. Men företaget finns även i många andra länder, som Finland, England, Sydafrika, Nya Zeeland – och så Sverige förstås.

Taxicallers resa har gjorts helt utan externt kapital. De pengar som Eero och Lauri Piitulainen en gång putsade in i företaget har lagt grunden till allt det är idag, med en årliga omsättning på runt 25 miljoner kronor. Den första betalande kunden var ett taxibolag i Lund, och idag finns företagets system i ett sjuttiotal länder världen över.

Systemet som Taxicaller utvecklat kostar runt 350 kronor i månaden för varje taxibil som använder det, och det enda som krävs är att chauffören har en mobiltelefon. I mångt och mycket kan tjänsten liknas vid ett Uber för taxibolag. Men istället för att koppla ihop personer som vill åka taxi direkt med en förare, så som Uber gör, kopplar Taxicaller ihop resenärer med taxibolaget, som i sin tur genomför och administrerar körningen.

Hur upplever du att Ubers och liknande företags intåg på marknaden påverkar er?

– För vår del har det varit ganska mycket av en katalysator, för taxibranschen var under otroligt stor press nästan överallt där Uber och sånt har kommit in, säger vd:n och fortsätter:

– Legalt vet jag inte exakt hur det funkar över hela världen, men taxibranschen har i alla fall varit jättemissnöjd med det. Och de har då också blivit tvingade att modernisera sig och hitta system som är billiga i drift, pålitliga, och ger ungefär samma funktionalitet som Uber och Bolt och de företagen ger.

undefined
"Den första versionen av systemet var egentligen bara att man skulle hitta taxibilar där man var", säger Eero Piitulainen om det program för trafikledning som Taxicaller utvecklat.

Sin första anställda fick Taxicaller år 2013, idag är man 25 som jobbar i bolaget. De senaste två åren har omsättningen ökat med cirka 30 procent årligen. Målet är att nå en tillväxttakt på 40 procent under de kommande åren.

– Av de här rent molnbaserade trafikledningslösningarna så är vi ett av de fem större systemen i världen. Det finns helt klart de som är större än oss och som har tagit in jättemycket riskkapital. Men vi är nog ändå bland de fem som procentuellt växer snabbast för tillfället.

Hur stor marknadsandel man har i dagsläget har de inte riktigt räknat på, men att det finns potential för bolaget att växa är Eero Piitulainen övertygad om.

– Vi skulle inte ha några problem överhuvudtaget att växa så att vi blir tio till tjugo gånger så stora.

Taxicaller har också tjänster för skoltransporter, som ur trafikledningssynpunkt på många sätt liknar taxiresor. "Sen är skillnaden att i en skolskjuts har du kanske tio bokningar som alla går på en bil, och då har vi byggt ett planerings- och optimeringssystem för det här, för att räkna ut vad den bästa rutten blir om de här tio personerna ska åka", säger vd:n.
Taxicaller har också tjänster för skoltransporter, som ur trafikledningssynpunkt på många sätt liknar taxiresor. "Sen är skillnaden att i en skolskjuts har du kanske tio bokningar som alla går på en bil, och då har vi byggt ett planerings- och optimeringssystem för det här, för att räkna ut vad den bästa rutten blir om de här tio personerna ska åka", säger vd:n.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!